På tv, i radio och i tidningar överöses vi med reklam som säger åt oss att konsumera. Bilder uppmanar oss att vara som personerna som gestaltas. De berättar för oss att om vi använder en viss produkt så kommer vi att vara lika lyckliga som de i reklamen. Vi ser bilder av starka, aktiva män och reklamfilmer där kvinnor framställs som svaga sexobjekt. Ofta är de ideal som lyfts fram omöjliga att uppnå. Att detta är något som skapar problem visades bland annat när Sveriges kvinnolobby genomförde en enkätundersökning om reklampåverkan, ”I undersökningen uppgav hela 9 av 10 av de kvinnliga respondenterna att reklam fått dem att vilja ändra på något hos sig själva. 9 av 10 uppgav också att reklam fått dem att må dåligt över sitt utseende eller sin vikt.”
I nuläget finns det ingen lag som reglerar reklam som är könsdiskriminerande. Däremot finns Reklamombudsmannen dit könsdiskriminerande reklam kan anmälas. Reklamombudsmannen fungerar som ett självreglerande system inom näringslivet och syftet är att arbeta med normer inom reklambranschen, informera och att undersöka om reklamen följer ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation.
Vi på Örebro Rättighetscenter arbetar mot könsdiskriminerande reklam genom vårt tidigare projekt Reko reklam. Arbetet syftar till att skapa opinion och sprida kunskap kring kritiskt granskande av reklam. För att göra detta har Reko reklam bland annat rundvandringar i Örebro centrum för att se hur skyltning i affärer och reklampelare ser ut. Om vi uppmärksammar reklam som är könsdiskriminerande ser vi även till att anmäla detta till Reklamombudsmannen. Målet med vårt arbete är att ingen könsdiskriminerande reklam ska komma undan.