Idag uppmärksammar vi FN:s internationella dag för att bekämpa islamofobi. Islamofobi handlar om rasism som uttrycks i olika former mot individer som är eller antas vara muslimer. Anmälningar till Diskrimineringsombudsmannen (DO) vittnar om muslimska elevers utsatthet i skolan. Eleverna utsätts för trakasserier från både andra elever och personal. Aktuella studier visar att fördomar, hot och hat mot muslimer är omfattande. I en aktuell avhandling från Göteborgs universitet* beskriver elever sina upplevelser av hur deras religiösa identitet gör dem både osynliggjorda och hypersynliga samtidigt. DOs rapport Förekomst av diskriminering som har samband med religion eller annan trosuppfattning från 2022 visar bland annat hur individer får kränkande eller irrelevanta frågor om sin religion i kontakt med rättsväsendet. Brottsförebyggande rådet redovisar i en rapport från 2023 att islamofobiska hatbrott var vanligast bland polisanmälda hatbrott mot religiösa grupper.
Diskriminering och hat sker i vardagen. Det sker överallt men blir allt vanligare online, i sociala medier och forum etc. Detta bör förstås i relation till den kränkande och hatiska debatt och retorik om islam som pågår. Endast en liten del anmäls och mörkertalet är stort. Arbetssökande – särskilt män med arabiska/muslimska namn – sorteras bort i rekryteringsprocesser, individer upplever hinder i kontakter med sjukvården, anmälningar till DO och myndighetens dialog med civilsamhället visar att kvinnor och flickor som bär slöja är särskilt utsatta för trakasserier.
Det borde vara en självklarhet att få sin tro erkänd. Men rätten att tro och den enskildes rätt att fritt utöva religiösa sedvänjor enligt sin tro är en rättighet som utmanas idag. Som antidiskrimineringsbyrå vet vi att många verksamheter brister i att främja religionsfriheten. De flesta arbetsplatser, inklusive skolor, anpassar sin verksamhet inför kristna högtider, medan andra religiösa sedvänjors behov av andra anpassningar ofta möter motstånd. Organisationer som företräder muslimer beskriver upplevelser av okunskap om islam och muslimitet.
Diskrimineringslagen ställer tydliga krav på ansvariga att arbeta förebyggande – med aktiva åtgärder. Aktiva åtgärder innebär bland annat att arbeta för att se till att alla ges möjlighet att utöva sin tro. Det handlar om att arbeta proaktivt med inkludering istället för att göra anpassningar när någon ber om det. Det handlar också om att öka kunskapen om, erkänna och bekämpa strukturer som orsakar islamofobi, rasism och diskriminering.
Vi uppmanar därför alla att i ord och handling agera med respekt för allas lika rättigheter och möjligheter. Vi uppmanar särskilt arbetsgivare, skolhuvudmän och politiker att säkerställa att det förebyggande arbetet sker systematiskt, likvärdigt och med tillräckliga resurser.
*Muslimer, skolan och förorten: Muslimska gymnasieelevers orienteringar och strävan efter erkännande (Göteborgs universitet 2024)
Petra Weckström, tf verksamhetsansvarig
Örebro Rättighetscenter – mot diskriminering