Rätten att tro, och den enskildes rätt att utöva religiösa sedvänjor enligt sin tro, är en grundlagsskyddad mänsklig rättighet. Diskrimineringslagen skyddar enskilda personer mot diskriminering som har samband med religion eller annan trosuppfattning. Som antidiskrimineringsbyrå vet vi att det finns en ökad risk för diskriminering i samband med religiösa högtider, till exempel under den muslimska högtiden ramadan som just nu pågår. Därför är det viktigt verksamheterna har ett systematiskt och pågående arbete med att förebygga risker för diskriminering.
Att respektera och främja mänskliga rättigheter är en skyldighet som blir allt viktigare att leva upp till. Men att främja religionsfriheten är en utmaning för många verksamheter eftersom Sverige har en stark sekulär kultur. En fallgrop kan vara att på olika sätt förhindra utövandet av religiösa sedvänjor. Intentionen med sådana begränsningarna är inte alltid menade att diskriminera men kan i praktiken vara diskriminerande för dem som begränsas.
Oavsett intention får begränsningar av detta slag endast göras för att upprätthålla allmän ordning, hälsa eller moral, eller för att skydda andra personers fri- och rättigheter. Att införa en begränsning skall alltid vara en avvägning som görs med omsorg för allas lika värdighet och rättigheter och som sker i dialog med berörda. Om en begränsning anses nödvändig måste den vara proportionerlig och rimlig.
Enligt diskrimineringslagens kapitel 3 om aktiva åtgärder bär utbildningsanordnare och arbetsgivare ansvar att kontinuerligt säkerställa arbetet mot diskriminering och aktivt minska risker och hinder för lika rättigheter och möjligheter inom utbildning och arbetsliv. I lagen står det tydligt att arbetet ska ske i samverkan med elever, deltagare, studenter och/eller anställda. En god samverkan ökar chanserna för att välja rätt åtgärder samt att insatserna ger den effekt som önskas. Undersökningen och analysen kan exempelvis utgå ifrån dessa punkter:
- Risker och möjligheter kring att uppmärksamma olika högtider,
- Rutiner, anpassningar och lösningar under olika högtider,
- Kartlägga vilken kunskap och kompetens som finns och vilken som saknas,
- Inom grund- och gymnasieskola även undersöka risker och möjligheter rörande samverkan och dialog med elevernas nära vuxna, såsom vårdnadshavare.
Det kan bland annat handla om att möjliggöra plats för att be såsom bönerum, att under fasta hitta tillfälliga praktiska lösningar vid lunch- och fikapauser, tillfälliga anpassningar av arbetsuppgifter, anpassa schemaläggning av prov samt att se över möjligheter till önskad ledighet för att fira olika högtider.
Genom ett löpande och systematiskt med aktiva åtgärder aktivt kan diskriminering i samband med religion och religiösa högtider förebyggas inom utbildning och arbetsliv. Genom arbetet kan religionsfriheten och allas rättigheter och möjligheter också främjas.
Vill du veta mer om att förebygga risker för diskriminering? Eller har du blivit utsatt för diskriminering i samband med religion?
Vi erbjuder råd och stöd. Kontakta oss för mer information: