Idag är det den internationella migrationsdagen. Trots det faktum att migration leder till ökad arbetskraft och ekonomisk tillväxt, är migranter fortfarande en socialt utsatt grupp, vars mänskliga rättigheter riskerar att kränkas. En migrant lämnar sitt hem, inte sina rättigheter.
1990 antogs Konventionen om skyddet av alla migrantarbetares och deras familjers rättigheter (ICRMW) av FN.[1] Detta avtal bygger på redan fastställda mänskliga rättigheter som angetts i tidigare konventioner. Vissa rättigheter har dock förtydligats för att ge ett extra skydd för migranter och dess familjer, t.ex. rätten att inte bli diskriminerad och frihet från tortyr och tvångsarbete. De flesta länder som valt att förbinda sig till konventionen har dock varit länder där migrantarbetare kommer ifrån och inte mottagarländer. Sverige har till exempel inte antagit konventionen. Då migration handlar om människor som oftast söker sig utanför sitt hemland, är det av stor vikt att även länder ditt migrantarbetare kommer har ett skydd som lever upp till den internationella standarden.
Det finns flera anledningar till att Sverige skulle förbinda sig till att följa ICRMV. Frågan om rättigheter för migranter har diskuterats allt flitigare under de senaste åren. FN:s dåvarande generalsekreterare Ban Ki-moon uppmanade exempelvis i en rapport från 2016 till ett ökat antagande av konventionen för förstärka migranternas skydd för de mänskliga rättigheterna. Ett antagande skulle minska risken för t.ex. människohandel och utnyttjande av migranter som billig arbetskraft, men också ge upphov till internationella samarbeten medlemsländerna emellan.[2] En tydlig internationell standard skulle sättas. Detta är ett argument som också används i New York Deklarationen som upprättades hösten 2016, som ett svar på den enorma vågen av asylsökande och migranter till framförallt Europa hösten 2015. För att uppnå skyddet för migranters mänskliga rättigheter, uppmanas FN:s medlemsländer till att skriva på och anta ICRMW.[3]
International Labour Organization (ILO) har två konventioner gällande migrantarbetares rättigheter som många länder har antagit, även Sverige. Det kan då argumenteras för att ett starkt skydd för migranter redan finns. Definitionen av vem som är migrant är dock snävare än den som omfattas av ICRMW och enbart ett fåtal rättigheter är inkluderade i ILO:s konventioner.[4] Inte heller reglerar dessa konventioner rättigheter för migrantarbetarnas familjer. FN:s kommitté för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter, har också uppmanat Sverige att skriva på ICRMW, exempelvis då det måste tilltas mer effektive metoder, för att motverka den utsatthet många romska barn ofta upplever i skolan.[5] Uppmaningen kvarstod fortfarande år 2016.[6]
Andra exempel på sårbara grupper vars rättigheter uppmärksammats av FN är kvinnor genom Konventionen om avskaffandet av all form av diskriminering mot kvinnor (CEDAW) och Barnkonventionen (CRC). Dessa konventioner har betydligt fler FN medlemmar förbundit sig till att följa. Trots att anledningen till upprättandet av ICRMW var för att uppmärksamma migranters utsatta situation, ser antagandet ICRMW betydligt mer lågmäld ut.[7] För Sverige som medlem av den Europeiska Union (EU), finns ett starkt skydd för migranter från EU-länder, genom ett EU-medborgarskap. Detta skydd omfattar dock inte de migranter som inte kommer från ett EU-land. Ett antagande av ICRMW skulle garantera ett starkt internationellt skydd för alla migranter och deras familjer.
Det är dags för Sverige att vara med och sätta den internationella standarden. Inte enbart för att skydda de migranter som finns i Sverige, utan också för att skydda de svenska medborgare som arbetar utomlands. Det är dags, 30 år efter uppkomsten av konventionen, att erkänna migranter som en extra sårbar och utsatt grupp.
En migrant lämnar sitt hem, inte sina rättigheter.
Hanna Isaksson
Örebro Rättighetscenter
[1] Konventionen om skyddet av alla migrantarbetares och deras familjers rättigheter (antagen 18 december 1990, trädde i kraft 1 juli 2003) UNTS 2220 (ICRMW).
[2] Report of the Secretary-General ’In safety and dignity: addressing large movements of refugees and migrants’ (2016) UN doc. A/70/59, 20.
[3] UNGA Res/71/1 (3 oktober 2016), 8-9. ’New York Deklarationen’.
[4] FN-förbundet: MR-Konventionerna <fn.se/vi-gor/vi-utbildar-och-informerar/fn-info/vad-gor-fn-2/fns-arbete-med-manskliga-rattigheter/sa-skyddar-fn-de-manskliga-rattigheterna/mr-konventionerna/> hämtad 171121.
[5] UNCESCR (2008), Concluding Observations of the Committee on Economic, Social and Cultural Rights on Sweden, adopted at the fourty-first session, E/C.12/SWE/CO/5.
[6] UNCESCR (2016) Concluding observation on the sixth periodic report of Sweden, adopted by the Committee at its fifty-eighth session, E/C.12/SWE/CO/6.
[7] UNESCO, United Nations Convention on Migrants’ Rights (2005).